Handla enkelt med delbetalning,
faktura eller kortbetalning
Allt du handlar i webshoppen
eller i butiken får du bonus på.
Nordens största hobbybutik.
Över 120000 st artiklar i lager
Standard frakt 29 kr
inom Sverige med DHL.
0
0

Freddans Cessna - del 4


 
Fram med spacklet igen. Det är tack vare personer som mig som det finns en marknad för Plastic Paddings produkter...

Återstår bara ett lager vit Humbrol-färg för att inte spacklet ska synas genom klädseln.
Nu så. Vingörat färdigt. Resultatet blev mycket snyggt. Använde samma varmluftspistol igen men betydligt sparsammare. En balja kallt vatten och en disktrasa bredvid är också att rekomendera. Doppa disktrasan i vattnet och lägg trasan då och då mot plasten en stund så att plasten kyls av ordentligt.
Vingarnas infästning består av två rör med insats och i dessa så löper plattjärn.
Insatserna i plaströren måste dock trimmas lite för att vingen skall gå att montera dikt mot kroppen. Det stod det ingenting om i bygganvisningen!
Epoxi i riklig mängd skall användas för att limma rören inne i cellplasten. För att epoxin inte skall hamna inne i röret när det skjuts in i vingen så limmade jag dit en balsaplugg i änden på röret.
Vingrör limmade och vingstål monterade. Men uj vilken dålig passform! Bilder ljuger dock - det såg ännu värre ut i verkligheten!!

Nästa gång skall jag provmontera vingen före jag limmar in sprygeln längst ut. Lite lättare att få bra passning då kanske. Passformen på den andra vingen var i samma dåliga sätt.

För att åtgärda detta var jag tvungen att riva av klädseln - igen, lägga en remsa tunnt balsaträ på vingens ände, slipa till rätt passform (det värsta jag vet!) och därefter klä om vingen.
Skevrodren. Att ha genomgående roderhorn med stödplatta på ovansidan av vingen är otänkbart, på tok för fult. Därför gjorde jag ett urtag i varje skevroder för en bit 3mm plywood. Denna limmas dock mot frigolit så det måste limmas noggrannt. Styrkan i frigolit ligger i att sprida ut kraften över en stor yta. För att öka vidhäftningsytan så sågade jag ett spår i plywooden och limmade in en bit 1,5 mm plywood stående, se bild. En skåra skars i frigoliten för denna utväxt. På så sätt så ökade jag den limmade ytan med nästan 100%.
Detta skall bli ett kustbevaknings-flygplan! För att tala om detta för omvärlden skall det därför stå KUSTBEVAKNING längs med hela sidan. Dessa bokstäver var jag tvungen att tillverka själv för att storlek och färg skall bli den rätta. Texten sattes i PageMaker och skrevs ut på en A3-skrivare. Därefter limmades papperet mot trimfilmen med hjälp av spraylim. 3M:s Post-It-lim på burk. (Blå sprayburk för övrigt)
Att skära ut de raka bokstäverna var ingen konst. Linjal, skalpell och ett nytt blad var allt som behövdes.
De runda bokstäverna var det dock värre med. För att ha en rimlig chans att få till kurvorna snyggt var jag tvungen att limma utskriften mot 1 mm plywood (med hjälp av casco trälim), såga ut bokstäverna och slutligen slipa ner dem till rätt form. Mycke jobb men snyggt blev det! Den hårda trämallen var sedan mycket lätt att skära efter.

Ett riktigt skärunderlägg rekomenderas, 98:- kr på Clas Ohlson.
De små bokstäverna till registreringsnumret var om möjligt ännu bökigare. Hittade inget typsnitt som passade så jag var tvungen att göra ett. Använde åter igen PageMaker för att lägga upp stödlinjer och avgräsningar. Fördelen är att det är mycket enkelt att förstora och förminska om storleken inte blir riktigt rätt.
Undersidan av högra vingen. Kustbevakning på engelska. Två bokstäver fattas än så länge. Servolådan skall limmas in först före jag kan applicera bokstäverna.
Vapnet på fenan är scannat från ett klistermärke jag fick på en mässa för några år sedan. Efter retusch så har jag skrivit ut det på en speciell självhäftande film med hjälp av min egen bläckstråleskrivare. Skyddslackade gjorde jag med TopFlite Lustrecoat.
Hela jobbet med dekoren har gått på tok för bra på tok för länge, så nu är det dags för lite motgångar igen! Vingframkanterna skall vara svarta. Så här stora ytor gick inte något bra att dekorera med hjälp av Oratrim. Mycke luftblåsor blev det. Därför använde jag riktig krympfilm, Oracover, istället. Nära vingörat blev det dock en bubbla på filmen. Istället för att ta det säkra före det osäkra och riva av den svarta klädseln och göra om (hade tagit ca 8 minuter) så gick jag på med varmluftspisolen och försökte värma ut bubblan. Självklart så släppte både den gråa, den svarta och den fluoriserande filmen, krymte ihop och lämnade gapande glipor. Att man aldrig lär sig?!?!?!?! Nu åkte den svarta filmen av likt förbaskat. Den grå täcktes som tur var av den svarta. Gliporna i Dayglowfilmen var jag tvungen att täcka med hjälp av några extra små remsor film.
Så här skulle det ha sett ut - från början!