Handla enkelt med delbetalning,
faktura eller kortbetalning
Allt du handlar i webshoppen
eller i butiken får du bonus på.
Nordens största hobbybutik.
Över 120000 st artiklar i lager
Standard frakt 29 kr
inom Sverige med DHL.
0
0

Freddans Cessna - del 3


 
Förstår inte riktigt vitsen med att ha dubbla motorspant, speciellt inte när de är gjorda av 5 mm plywood som på den här modellen.

Därför har jag sågat bort hela det andra spantet sånär som på de yttersta 10 millimetrarna.

Vikt sparad: 60 gr.
Motorbockarna som följde med går inte att använda, de är på tok för tunga. Radio Actives nylonbockar duger dock utmärkt, med undandtag för att de är för korta. Därför har motorbocken monterats på en balsakloss, 25 mm i tjocklek, för att propellern ska hamna på utsidan av kåpan. Fästskruvarna är genomgående och går genom motorbocken, balsaklossen och motorspantet.
Balsa är dock mjukt, och i det här fallet väldigt mjukt. För att "armera" träet gjorde jag så här: Jag tog en lite grovare byggnål och perforerade träet runt skruvhålen, tryckte ner nålen djupt ner i balsan. ca 100 nål-hål per skruv-hål är nog lagom (har inte räknat dem dock). Gjorde samma sak från den andra sidan. Hällde sedan ner rejält med tunn CA i nål-hålen. Ställde balsabiten åt sidan för efter några sekunder börjar CA-limmet härda och de gaser som distansklossen avger skall INTE andas in!

Resultatet blir en väldigt lätt och väldigt hård bit armerad balsa. Skall bli intresant att se hur detta nyfunna material står emot motorvibrationerna i längden!!
Hur man tar upp hål i motorkåpan:

1. Tejpa fast ett papper på flygplanskroppen, lägg det över motorns topp och klipp ut hål för det som ska sticka ut.
2. Montera bort motorn och sätt dit kåpan istället. För över hålen till kåpan med hjälp av en tusch-penna.

3. Ta loss motorkåpan och gå lös på den med Dremeln.
4. Montera dit motorn och motorkåpan och beskåda ditt precisionarbete.
Kroppens undersida. Jag föredrar avtagbara (och servicevänliga) landningsställ. Därför har jag trotsat byggbeskrivningen och klätt kroppen utan stället fastmonterat.
Bränsleskyddslacka med sprayburk är roligt - inte. Bakre motorspantet fick två lager Lustrecoat.
Vingöronen är gjorda av vacuum-dragen ABS-plast. De limmas inte mot vingens ände utan träs på vingen. Det gör att det blir en liten kant upp mot vingörat. Jag trodde i min enfaldighet att det skulle gå att klä ovanpå denna kant och att klädselns sträckning skulle göra att kanten inte syntes. Inte då! Efter att ha konstaterat detta så var det bara att slita av klädseln och börja om på nytt. Men först ett par lager spackel mot kanten!
Nästa huvudvärk var den där lilla positionsljusatrappen som sticker ut längst ut på vingörat. Totalt omöjligt att klä runt den!
Fram med hobbykniven, jämna ytor är lättare att klä.
Hålet måste dock läggas igen. En bit aluminiumnät hölls på plats från insidan med hjälp av en pianotråd, medans medium tjockt CA-applicerades från utsidan. Hade varit bra mycke enklare om jag hade tänkt på att göra detta INNAN jag limmade fast vingörat!
Efter ett prat med Plastic Padding-tuben så var vingörat lika slätt som en bebis rumpa! Och Aviomodellis bizzarra positionsljusatrapper är ett minne blott.
Huvudvärk no #3. Skulle ge mig på att klä vingörat. Glömde vad det var jag klädde för någonting. Krympfilmen applicerades med hjälp av varmluftpistol. ABS-plast står inte ut med sånt. Plasten sjönk in så här betänkligt.