Handla enkelt med delbetalning,
faktura eller kortbetalning
Allt du handlar i webshoppen
eller i butiken får du bonus på.
Nordens största hobbybutik.
Över 120000 st artiklar i lager
Standard frakt 29 kr
inom Sverige med DHL.
0
0

Freddans Cessna - del 1


 
Freddans Cessna
Detta ska bli mitt första två-motoriga flygprojekt! Eftersom motorerna sitter i linje (Push-Pull) så räknar jag med att det blir mindre problem ifall en motor skulle stanna än om motorerna skulle sitta på varsin vinge, som de brukar göra när det är fler än en motor som drar.
Byggsatsen innehåller en massa lättplywood-flak med delar som är lasersågade, inget halvt krossat/halvt stansat material här inte!! Det mesta när det gäller hjul, tankar och stötstänger verkar också ligga med. På bilden så har jag numrerat upp och tryckt ut alla delarna ur sina respektive flak och man kan börja undra om den här högen verkligen ska kunna bli ett flygplan??

Ritningen som följer med är på sex ark med bla ett par blad som visar flaken med sina delar uppskissade och numrerade. Mycket bra. Byggbeskrivningen är ett rejält häfte på italienska och engelska. (Tack gode gud för det sistnämnda...)
Detta var en trevlig erfarenhet! CAD-konstruktion i sammarbete med laserkirurgi!! Passformen är enormt fint och listerna passar perfekt in i urtagen i spanten. Känslan av att bygga ett mekano i trä finns där. Byggtid så här långt: 4 timmar!!
Från initierade källor så har jag hört att Cessnan har en tendens till att bli både överviktig och baktung. Därför har jag beslutat mig för att försöka spara in vikt där det är möjligt. I den bakre motorspantet har jag därför tagit upp sex stora lätthål. Vinst: 22 gr. Spantet är fortfarande vridstyft som en ekplanka Kroppsisdorna är inte heller orginal. Den lättplyfa som var tänkt att täcka sidorn kunde närmast liknas vid figursågade skärbrädor och vägde också 110 gr styck!! Skelettet i sig är vridstyft så det räcker så därför bestämde jag mig för att byta nämd plyfa mot lättaste möjliga 3 mm balsa. Vinst: 170 gr!!! Med denna balsa fastlimmad så är kroppen helt stumm. Tror knappast att jag kommer råka ut för några hållfasthetsproblem pga detta.

(Modellen flyger mycket bra även om man inte gör dessa lättningsingrepp, även på en motor)
Nu har locket över främre motorutrymmet och kroppens övre plankning kommit på plats. Även dessa delar har bytts ut mot den lättaste 3 mm balsa som jag kunde hitta.

Det som ska bli kroppsbommarna har limmats in och nu börjar jag få klart för mig hur stor denna maskin kommer att bli! De är dock väldigt vingliga så det måste nog till någon form av temporär stagning medans jag bygger för att få bakkroppen rak.
Vikt finns det som sagt på tok för mycke av i den här byggsatsen och speciellt farligt verkar vikt bakom TP vara eftersom maskinen tenderar till att bli baktung, därför ska material tas bort där det är möjligt. Till vänster ses delarna som ska forma fenor, stabbe och höjdroder. Några delar före preparering och några efter. Trots att jag har borrat bort en hel del känns alla delar fortfarande mycket starka och styva. Ska bli mycket intresankt att se hur pass vridstyva stjärtplanen blir med denna modifiering. Viktbesparingen (efter att alla delarna har sågats ur) ligger på ca 25 gr. Jag beräknar att detta motsvarar ca 100 gr bly i nosen. Andra exemplar av denna byggsats som har byggts har nämligen fått blyats en hel del i noskåpan.
Nu har hela skelettet byggts ihop. Det var lite knepigt att få till fenorna för där är det inte lika självklart var alla delar ska fogas in någon stans. Några vinklar blev därför inte riktigt vad det borde ha blivit. Det är inte kul att såga sönder det man har gjort bara för att få göra om det.
Undersidan av kroppen ska plankas med 2,5x10 mm balsalister. Bakkroppen är krökt i två riktningar så det var inte allt för lätt att få till det snyggt. Undrar hur detta ska gå att klä med plastfilm??
Nu har hela undersidan av kroppen klätts. Även den främre platta delen av undersidan skulle "listas", trots att den enbart är enkelkrökt. Här bytte jag ut listerna mot ett helt 3 mm balsaflak som tunnades av något med stora slipklossen. Vinsten blir både bättre styrka och mindre limfogar, dvs vikt!
Egentligen skulle landningsstället ha skruvats fast före undersidan av kroppen kläddes och fästet för landningsstället skulle ha klätts över med listerna. Jag föredrar dock att ha kvar möjligheten att kunna skruva loss landninststället för ev reparation, istället för som konstruktören tycker att bygga in det i kroppen.
Fenorna kläs till en början på insidan, detta för att linkaget till höd- och sidroder ska gå att dra ut genom balsaväggen. Nu har även höjdrodret byggts upp till hälften.
Nu har jag börjat klä kroppsbommarna. Detta är ett moment som jag inte ser fram emot. Trälister som ska krökas runt en tajt radie, de ska dessutom möta en vinge som sluttar emot dem, och det ska filas runt och snyggt i varje tänkbar riktning. Ett tips: Spara mjuka 2,5x10 mm-lister till detta moment!! Några av de lister som följde med var på tok för hårda för att kunna användas här.
Kroppen så långt. Notera linorna som går i kors. Dessa är till för att hålla bommarna fixerade och raka under bygget med plankningen. Mät diagonalt och justera tills du får två exakt lika mått.
Övergången mellan vinge och en av kroppsbommarna före...
...och efter slipning, spackling, splipning, putsning och så vidare.
Stjärtpartiet i närbild. Väldigt färdigt för klädsel. Det stora jobbet låg i kroppsbommarna (som jag numera är väldigt trött på!!) Balsan är dock snabbarbetad, men uj vad det dammade.