Handla enkelt med delbetalning,
faktura eller kortbetalning
Allt du handlar i webshoppen
eller i butiken får du bonus på.
Nordens största hobbybutik.
Över 120000 st artiklar i lager
Standard frakt 29 kr
inom Sverige med DHL.
0
0

Freddans Cessna - del 2


 
Det är inte ofta som man kan kliva in i flygplanet för att kunna komma åt bättre!
...och det färdiga resultatet. Synd att man måste ha en lucka över huvud taget.
Sågat, filat, limmat, slipat och putsat färdigt. Notera att vingsöttan har tagits bort. Den limmas fast först när både stötta och kropp är färdigklädda.
Att klä stöttan var ett pillegöra. Här syns nedre infästningen, den som spacklades till rätt form på förra bilden.
Här syns dragningen av stötstängerna. Jag har bytt ut de sötstänger som följde med mot Sulivans röda, de är mina favoriter när fritt hängande furulist inte går att använda!
Radioinstallation in progress. Riktigt så här skall det väl inte se ut när det är färdigt, men det ger en vink om hur många kablar det blir när man ska ha in åtta servon, två glödströmsurtag och en ackvarnare...
För att inte klädseln ska släppa närmast hörnen kan man blöta hushållspapper och lägga längs kanterna. Vattnet i papperet suger upp värmen och håller limmet iklädselskarven svalt. Målartejp är också lämpligt för att inte klädseln ska krypa iväg.
En gammal skinnhandske är bra skydd mot brännskador.
För att slippa fula huvlås som står upp ur flygplanet så tänkte jag att radioantennen skall fungera som låsning. Här ses mekaniken.
Vingstöttans övre infästning i kroppsbommen. En rektangulär balsakloss skall kapas till i rätta vinklar och limmas in så att det inte glipar, någonstans...
Stöttan skall slipas in så att den passar in mot kroppen. Hur detta skall gå att göra utan att använda spackel förstår jag inte.

Först en rejäl klick balsafiller, därefter pressades stöttan mot kroppen. När allt har torkat så var det bara att slipa bort allt som hade pressats ut på sidorna. Spacklet fäster mot trät men inte mot beklädnadsfilmen på kroppen.
Höjd- och sidroderservona monteras längst ut i vingmitten. Det går åt ett servo till vardera sidrodren. Servot till vänster sköter höjdrodret.
Var stötstängerna ska komma ut ur fenan är viktigt att mäta ut nogrant! Det är ont om plats och roderhornen får inte haka i varandra, oavsett vilka roderrörelser som görs! Som synes kommer dessa utgångshål behöva en del spackel...
Fenorna erbjuder många dubbelkrökta ytor som ska kläs. Lösningen heter varmlutfspistol.

Varje klädd yta är skäl nog att unna sig en större fikapaus!!
Klädseln so far...

Synd att digitalkameran inte kan göra min day glow-markeringar rättvisa...